Tjänstjakt

Att skapa en bra mässmonter

Företagsmässor är både en plats att marknadsföra sitt företag och skapa nya kontakter. Detta kan sedan leda till väldigt lukrativa samarbeten i framtiden. Men ska man ta företaget till mässan gäller det att lägga lite tid och energi på skapandet av en bra mässmonter. Här följer några handfasta tips för just detta.

Tänk på budskapet

Gå alltid till en mässa av en bra anledning och ha ett tydlig budskap. Tänk på det bästa möjliga sättet att formulera detta budskap genom att workshoppa det långt innan. Låt så många som möjligt på företaget titta på det och fråga dem hur de skulle tolka budskapet. Är man tidigt ute får man gott om tid att finslipa det innan mässan börjar. Det ska vara slagkraftigt, men helst inte för långt.

Se till att synas

Alla på mässan kommer att tävla om att locka till sig besökarnas ögon och det gäller att vara konkurrenskraftig i detta. Ställ gärna ut något som en banderoll eller två med företagets namn/logga och eventuellt även budskapet. Titta runt för att se vilka sorters banderoller som passar bäst. Tänk på hur nära folk måste komma för att kunna läsa texten. Ju länge bort desto bättre i många fall, men det betyder också att färre ord får plats.

Inkludera sittplatser

Något man sällan ser på mässor är en plats att sitta. Bara genom att ställa fram några stolar kan man få besökare att stanna längre och det ger personalen en bättre chans att prata med dem och sälja in budskapet och företaget. Det viktiga här är att sittplatserna är bekväma.

Våga använda tomrum

Det är väldigt förståeligt att vilja använda allt utrymme man fått på mässan. Men att hålla det mer avskalat och använda sig lika mycket av tomrum som text och bilder kan göra det mycket mer lättuppfattat för besökare och personalen kan få mer fokus från dem.