Tjänstjakt

Förbered rätt för kundmötet

Ett kundmöte är en av de där viktiga tillfällena som alltid är värt att förbereda lite extra för. Det finns många aspekter av ett bra kundmöte och det gäller att ha gjort hemläxan innan du dyker upp för det.

Var alltid i tid

Att respektera andras tid är ett måste. Det kommer även ge kunden ett intryck av att du kan vara punktligt med annat. Men vi kan ju tyvärr inte alltid vara i full kontroll över allt som händer. Om du märker att du kommer att bli sen är det viktigt att du kontaktar kunden och berättar detta så snabbt som möjligt, be så mycket om ursäkt och förklara orsaken till förseningen.

Vårad yttre

Ditt yttre kommer alltid vara det första intrycket du ger någon du träffar i person. Satsa på ett professionellt yttre och se till att du bland annat kommer rätt klädd. Ta en titt i din garderob i god tid innan och se till att du kan ge ett gott intryck även där. Överväg att skaffa något nytt, som kanske en ny slips som kan ge det rätta intrycket. Se också till att tänka på saker som frisyr, naglar, eventuell ansiktshår och så vidare.

Lyssna först

Man brukar säga att vi har två öron och en mun så vi kan lyssna dubbelt så mycket som vi pratar. Ta detta till hjärtat och var alltid noga med att lyssna först och prata sen under kundmötet. Om du pratar allt för mycket kan du lätt börja verka ointresserad. Och när du väl pratar ska du vara noga med att tala så kunden förstår. Om du blandar in en massa branschuttryck som kunden inte är medveten om kan du få dem att känna sig okunnig och verkar som om du måste tala ned till dem.