Tjänstjakt

Hur lyckas man med appar?

Många företag på nätet väljer till slut att ta steget till appvärlden. De skapar sin egen app och blir sedan besvikna och förvirrade när ingen köper eller laddar ned den. Vad  kan företag göra för att lyckas sälja sin app till kunderna?

Kolla efterfrågan

Först måste man se till att det finns någon efterfrågan på det man vill att sin app ska göra. Eller så ska det finnas ett tomrum i appvärlden där företagets app kan vara den första på marknaden. Vad tillför appen som inte hemsidan klarar av? Finns det något mervärde i appen?

Företaget Betsafe, ett casinoföretag, har en egen app för att spela casinospel, poker och betting. Det kan man också göra på deras hemsida så vart ligger mervärdet? Jo, de som använder appen får speciella erbjudanden, de behöver inte zooma in eller ut för att se allting på sajten och du kan betta på favoritsporten vart du än är.

Ikonen

Det första man ser när man är på en appmarknadsplats är företagets ikon. Den ska fånga kundens uppmärksamhet och ska gärna särskilja sig från de andra apparna på sajten och på kunden mobil. Lägg ned lite extra tanke och kärlek på ikonutformningen, det kan ni tjäna bra på.

Fångande text

När man söker efter appar eller hamnar på en appmarknadsplats, får man oftast bara se de första tre meningarna som appbeskrivning. Det är här företaget måste fånga kundens intresse så att de väljer att läsa mer om appen och eventuellt laddar ned den. En slående text som lockar till handling, helt enkelt.

Recension och betyg

Uppmana de som laddar ned appen att recensera eller att ge den betyg. Ge gärna något i gentjänst, annars är det väldigt få som lägger kommentarer förutom negativa. Det går att ställa in automatiskt när och hur ofta man vill att appen ska fråga användaren om betyg eller kommentar.